Zalety i wady stosowania poszczególnych technik badań sondażowych
Techniki przeprowadzania badań sondażowych w badaniach opinii obarczone będą bardzo często wszelkiego rodzaju wadami, aczkolwiek będą także posiadały swoje zalety. W związku z tym, każde z nich predestynowane będzie do specyficznych rodzajów zastosowania. Kluczem do sukcesu będzie prawidłowe dobranie techniki w zależności od problemu badawczego. Im lepiej uda nam się dostosować technikę badawczą do rodzaju przeprowadzanego badania, tym lepsze osiągniemy efekty badania w postaci bardziej rzeczywistych odpowiedzi na stawiane w badaniu pytania. Zobaczmy więc jak wyglądają w szczegółowym zestawieniu poszczególne techniki badawcze wraz z ich wadami oraz zaletami.
WYWIAD OSOBISTY W DOMU
Mocne strony:
- Wysoka realizacja próby
- Skomplikowane i dłuższe kwestionariusze
- Możliwość zachęcania do odpowiedzi
- Możliwość wyjaśniania nieścisłości
- Korzystanie z pomocy wzrokowych
- Dotarcie do szczególnych respondentów
Słabe strony:
- Długi czas realizacji
- Wysokie koszty
- Wpływ ankieterski
- Problemy z kontrolą
- Brak anonimowości - problemy z pytaniami wrażliwymi
- Bezpieczeństwo ankieterów
WYWIADY W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Mocne strony:
- Korzyści zbliżone do tych z wywiadów w domach, ale także: tańsze i mniej czasochłonne
Słabe strony:
- Reprezentatywność próby
- Błąd frekwencji
- Krótkie kwestionariusze
WYWIADY TELEFONICZNE
Mocne strony:
- Rozproszenie próby
- Niskie koszty
- Szybkość realizacji
- Jednoczesne kodowanie danych i weryfikacja
- Skomplikowane kwestionariusze
Słabe strony:
- Niereprezentatywność prób
- Niski stopień realizacji
- Numery zastrzeżone i numery firm
- Krótkie kwestionariusze
- Proste skale
ANKIETY POCZTOWE
Mocne strony:
- Rozproszenie próby
- Możliwość prób celowych
- Stosowanie tematów wrażliwych
- Brak efektu ankieterskiego
- Respondent może wypełniać we własnym tempie
Słabe strony:
- Brak wpływu na czas realizacji
- Koszty ponownych wysyłek i zachęt
- Brak nadzoru i możliwości wyjaśniania
- Proste kwestionariusze
SONDAŻE INTERNETOWE
Mocne strony:
- Brak kosztów ankietera
- Jednoczesne kodowanie danych, szybkość analizy
- Możliwość użycia pomocy wizualnych, dźwiękowych
- Dotarcie do specjalnych grup
Słabe strony:
- Konieczność posiadania technologii (koszty)
- Zmienny współczynnik realizacji
- Zakłócenie odpowiedzi
Podsumowanie
Jak więc widzimy, każda z technik zbierania informacji sprawia iż badanie opinii będzie dawać nam zupełnie odmienne wyniki, wobec czego też, powinniśmy tutaj przede wszystkim starannie dopasować technikę do efektów jakie zamierzamy osiągnąć. Okazuje się bowiem iż każda z nich będzie nadawać się do zastosowania w innych przypadkach, a co za tym idzie, warto tutaj starannie przeanalizować wszystkie fakty, aby w ostatecznym efekcie, osiągnąć wyniki badań, pozwalające na bezpieczne ich wdrażanie w działalności społecznej i politycznej. Aby osiągnąć wyniki, jak najwierniej oddające rzeczywisty stan poglądu społeczeństwa na dane kwestie.