Wskazówki dotyczące realizacji badań satysfakcji pracowników
Odpowiednio zaprojektowane ankiety pracownicze mogą być źródłem informacji zwrotnej, a tym samym mogą stanowić narzędzie do zarządzania organizacją. Dane pozyskane w toku badania satysfakcji pracowników mogą posłużyć do tworzenia strategii zachowania pracowników i zwiększenia efektywności. Tym samym pozyskane wyniki mogą stanowić punkt odniesienia dla kolejnych badań, aby obserwować zachodzące postępy. O czym należy pamiętać decydując się na realizację badania? Realizując tego typu badania należy pamiętać, że warto zastosować mieszane metodologie ankiet. Oznacza to wykorzystanie np. ankietyzacji online oraz standardowych ankiet na papierze. Tradycyjne ankiety pozwolą na przeprowadzenie badania wśród osób, które nie posiadają dostępy do Internetu, zaś ankietyzacja online przełoży się na ograniczenie ponoszonych kosztów do minimum oraz szybkie zinterpretowanie wyników. Decydując się na badanie warto:
- wskazywać na korzyści wynikające z uczestnictwa w badaniu;
- zapewnić pracowników o anonimowym charakterze badania;
- określić sposób informowania pracowników o badaniu np. poprzez e-mail;
- wyznaczyć wewnętrznego menadżera projektu, koordynującego dobry przebieg badania.
Dlaczego warto zadbać o anonimowość? Zachowanie anonimowości badanych jest podstawą zrealizowania wiarygodnego badania. Anonimowość pracownik przekłada się przede wszystkim na otrzymywanie prawdziwych i dokładnych odpowiedzi. Osoby, które mają świadomość, iż ankieta jest poufna, skłonne są udzielać prawdziwych odpowiedzi, co umożliwia analizę rzeczywistej sytuacji i wprowadzenie adekwatnych rozwiązań. W procesie badawczym warto skorzystać z pomocy fachowców W celu wzmocnienia anonimowości pracowników, warto skorzystać z zewnętrznych firm, które przeprowadzą badanie. Takie rozwiązanie:
- utwierdzi pracowników co do tego, iż badanie jest anonimowe;
- zapewni obiektywną interpretację wyników ankiet;
- zapewni profesjonalne stworzenie kwestionariusza;
- umożliwia zastosowanie specjalistycznych rozwiązań.
Miłym gestem ze strony pracodawcy, będzie podzielenie się ostatecznymi wynikami z pracownikami. Tym samym i oni będą mogli przemyśleć ostateczne wyniki i podjąć odpowiednie działania. Dobry plan działania pozwoli osiągnąć postawione cele W celu rozwiązania problemów i trudności, które zostały wykazane w badaniu satysfakcji pracowników, należy opracować i wprowadzić w życie pozytywny plan dalszego działania. Należy pamiętać o systematycznym przeprowadzaniu takiego badania, aby sprawdzić osiągane efekty po wprowadzeniu planu naprawczego oraz porównać osiągane wyniki na przestrzeni wybranego horyzontu czasowego.