Sondaże
Jakie jest zastosowanie sondaży w badaniach opinii klientów?
-----
Sondaże zaliczają się do metod ilościowych, które są realizowane przy wykorzystaniu narzędzia badawczego w postaci ankiety. Mogą być one przeprowadzane zarówno w formie tradycyjnej ankiety papierowej, telefonicznie, jak i z użyciem nowoczesnych urządzeń mobilnych takich jak smartphone lub tablet.
Kiedy warto zlecić badanie sondażowe?
Pomiary sondażowe mają zastosowanie zarówno w przypadku sektora publicznego, jak i prywatnego. Organizacje należące do pierwszego ze wskazanych sektorów mogą dzięki zleceniu sondażu zyskać następujące korzyści:
- Lepsze dostosowanie zakresu oferowanych usług do preferencji lokalnej społeczności
- Uzyskanie diagnozy lokalnych problemów społecznych, potrzeb oraz oczekiwań
- Bardziej efektywna dystrybucja świadczonych usług
- Lepsze planowanie kampanii społecznych oraz informacyjno-promocyjnych
- Wzrost trafności pod względem alokacji publicznych środków
- Pozyskanie informacji w odniesieniu do opinii publicznej na gorące tematy społeczne oraz polityczne
- Możliwość szybkiego zbadania preferencji politycznych
- Weryfikacja społecznego zaufania do podmiotów sektora publicznego
Mierzalne korzyści mogą uzyskać także przedstawiciele biznesu, którzy dzięki zrealizowanym sondażom zdołają skuteczniej zaplanować działania marketingowe oraz podejmą bardziej trafne decyzje biznesowe. Potencjalne korzyści dla firm to zwłaszcza:
- Szansa określenia szans powodzenia na rynku
- Określenie potencjału rynkowego
- Możliwość trafnego wyodrębnienia grup docelowych klientów
- Weryfikacja postrzegania przez klientów wyglądu opakowań produktów oraz elementów identyfikacji wizualnej
- Pozyskanie od klientów informacji na temat ich potrzeb oraz oczekiwań
- Efektywne zaplanowanie działań promocyjnych
- Określenie znajomości marki oraz poziomu zaufania względem niej
- Diagnoza wizerunku marki
- Możliwość zaplanowania działań ukierunkowanych na pozyskanie nowych klientów
Powodzenie procesu badawczego jest zależne przede wszystkim od potencjału firmy badawczej realizującej sondaż. Istotne są przede wszystkim kompetencje zespołu badaczy, a także zaplecze techniczne posiadane przez firmę. Sprawne i rzetelnie przeprowadzone badania wymagają także zorganizowania szkoleń dla ankieterów oraz bieżącej kontroli jakości ich pracy. W przypadku sondaży online doskonale sprawdza się natomiast internetowy panel badawczy, umożliwiający realizację sondażu w krótkim czasie i po relatywnie niskich kosztach.