Sondaż jako metoda badania opinii publicznej
Opinia publiczna niemal od zawsze stanowi przedmiot zainteresowania różnych środowisk i podmiotów rynkowych. Tak więc, w związku z prowadzonymi działaniami, badanie opinii jest dla nich jednym z priorytetów - pozwala wszak poznać aktualne poglądy społeczeństwa i usprawnić dzięki temu własny proces decyzyjny oraz minimalizować ryzyko podjęcia działań niewłaściwych.
Ale jak szybko i efektywnie zbadać opinię? Najprostsza odpowiedź brzmi: poprzez przeprowadzenie sondażu.
Zacznijmy jednak od początku.
Co to jest opinia publiczna?
Najoględniej mówiąc, opinia publiczna dotyczy tego, co społeczeństwo lub konkretne grupy ludzi myślą i sądzą na zadany temat - na ogół jest nim funkcjonowanie państwa i jego instytucji. Opinia publiczna dotyczy po prostu realiów życia dzisiejszych społeczeństw – pokazuje m.in. nastroje społeczne, postawy i reakcje na aktualne wydarzenia, pokazuje uprzedzenia i stereotypy, którymi kierują się ludzie. Wpływ na opinie publiczną mają głównie media, które wywierają i kształtują ludzkie motywy działania.
Proces badania opinii może przebiegać na różne sposoby. Wybór techniki badania zależy głównie od tego, co tak właściwie chcemy zbadać, jak dużą populację badanych rozpatrujemy i jakie mamy w tym zakresie zasoby - zarówno te finansowe, jak i czasowe. Jak wspomniano na wstępie - najpopularniejszą formą prowadzenia badań opinii publicznej jest sondaż.
Czym jest sondaż?
Jest to - ogólnie rzecz ujmując - ilościowa metoda badań, która nie zakłada bezpośredniej obserwacji, a która polega na przeprowadzeniu ankiety wśród wybranej grupy (próby badawczej) z większej populacji (co istotne, grupa ta pod względem swoich cech reprezentują odpowiednie cechy ww. populacji). Ponieważ pozwala na zebranie rzetelnych danych, sondaż uchodzi za bardzo popularną metodę badania opinii publicznej.
Jakie są sposoby zbierania danych w sondażu?
Badania sondażowe przeprowadzić można na dwa sposoby: bezpośrednio i pośrednio.
Bezpośredni pomiar oznacza, że respondent sam wypełnia ankietę osobiście, a pośrednio - że to ankieter zadaje kolejne pytania kwestionariuszowe i zapisuje odpowiedzi respondenta.
Metody te różnią się między sobą stopniem kontroli przebiegu badania i anonimowości respondenta.
Do metod pośrednich zaliczamy:
- wywiad w domu respondenta (PAPI/CAPI);
- wywiad w miejscu publicznym (PAPI/CAPI);
- wywiad telefoniczny (CATI).
Do metod bezpośrednich zaliczamy z kolei natomiast ankiety pocztowe (papierowe) i ankiety internetowe (CAWI).
Jakie są plusy i minusy sondażu?
Jak każda metoda badawcza, sondaż również ma swoje wady i zalety.
Do głównych zalet tej metody zaliczamy:
- oszczędność kosztów i czasu;
- bardzo dużą rzetelność przeprowadzonych badań;
- dużą ilość zebranych danych;
- standaryzację odpowiedzi;
- poczucie anonimowości;
- pozwala przebadać dużą ilość osób.
Natomiast do wad zaliczmy:
- brak elastyczności;
- powierzchowność badania;
- sztuczność badania.
Tytułem podsumowania - dlaczego warto wybrać sondaż?
Przeprowadzenie sondażu daje nam ogląd sytuacji, która nas interesuje. Pozwala na szybkie i efektywne zebranie rzetelnych informacji, poglądów i ocen, a ilość technik badawczych służących do przeprowadzania sondażu pozwala wybrać tą najbardziej odpowiednią metodę badania opinii.