Opinia klientów pod kontrolą
Chcąc dowiedzieć się jak dana marka bądź firma odbierana jest w społeczeństwie należy w tym celu przeprowadzić badania opinii, które umożliwią zaobserwowanie i zdefiniowanie mocnych oraz słabych stron firmy czy produktu, ale także pozwolą na dobranie odpowiedniej strategii rozwojowej. Zapoznawanie się z opinią klientów jest jednym z najważniejszymi obowiązkiem każdej firmy bądź marki, gdyż konsument jest wartością, a więc jest niepowtarzalny i wyjątkowy w swoje istocie.
Sytuacja firmy powinna być kontrolowana stale
Zwrócenie uwagi na kwestie związane z opinią klientów nie powinny następować dopiero wtedy, gdy sytuacja firmy się pogorszy. Za pomocą badań opinii konsumentów można w cykliczny sposób zapoznawać się z opiniami konsumentów, a więc wysłuchać ich i nadać im rolę grupy osób, których głos się liczy. Takie działania pozwalają na:
- wzmocnienie procesu rozwojowego;
- doprecyzowanie oferty;
- rozpoznanie potrzeb klientów;
- wzmacnianie motywacji konsumentów.
Klienci lubią gromadzić się w jednym miejscu
W celu zapoznania się z opiniami konsumentów wykorzystuje się wiele metod, który pozwalają w skuteczny sposób dotrzeć do klienta. Jedną z takich metod jest panel badawczy, gdzie gromadzi się wiele osób, które są chętne do udziału w różnych badaniach ankietowych. Zaletami takich paneli są:
- powszechny dostęp, duża ilość użytkowników;
- programy motywacyjne dla użytkowników;
- możliwość dedykowania badania dla konkretnej grupy;
- zapewnienie komfortu dla ankietowanego.
Metoda oparta na prostocie
Panele konsumenckie cieszą się taką popularnością, gdyż każdy kto ma dostęp do sieci internetowej może zostać jego użytkowników, co wiąże się z objęciem go przez system programem motywacyjnym, dzięki któremu użytkownik może otrzymać materialne korzyści z wypełniania ankiet.
Popularność paneli konsumenckich jako narzędzia badania opinii ciągle wzrasta. Wpływ ma na to z pewnością:
- krótki czas pozyskiwania danych;
- skrócenie czasu potrzebnego na interpretację wyników;
- łatwość wypełniania ankiety;
- możliwość cykliczności badań.
Wywiad z klientem powinien być rozwojowy
Przeprowadzanie badań opinii konsumentów ma umożliwić wyciągnięcie konstruktywnych wniosków, które będą w stanie napędzać dalszy rozwój firmy. Paleta narzędzi służących do zapoznania się z opiniami klientów pozwala na wybranie metody, która pozwoli na dobór najbardziej efektywnej drogi dotarcia do klientów. Metody takie jak panele konsumenckie pozwalają na uzyskanie rzetelnych wyników badań w krótkim czasie przy zachowaniu niskich kosztów badania.