Jak rozmawiać z pracownikami?
W celu rozpoznania poziomu zadowolenia pracowników przeprowadza się procesy badawcze, które wykorzystują wyspecjalizowane narzędzia. W tym celu można skorzystać z wywiadów, jak i kwestionariuszy wypełnianych czy to za pomocą Internetu czy też ich papierosowych wersji. Badania satysfakcji pracowników mają na celu zbadanie jej poziomu oraz zastosowanie potrzebnych zmian.
Skupić się na poprawie
Wykorzystując wyniki przeprowadzonego badania można:
- rozpoznać postawy pracowników;
- wskazać elementy, które szczególnie podobają się pracownikom;
- zdiagnozować problemy występujące wśród pracowników.
Przede wszystkim badanie satysfakcji pracowników daje szansę na pozyskanie obiektywnej oceny na temat warunków pracy, czerpanego zadowolenia z wypełnianych obowiązków Ponadto można wykorzystać je w celu budowania pozytywnego wizerunku firmy.
Ważna cechą: systematyczność
W przeprowadzanych projektach bardzo ważna jest uwżność oraz czujność wobec tego, co mówią pracownicy. Pozwoli to na wyciągnięcie maksymalnej ilości informacji z uzyskanych danych. Jednakże najważniejszą cechą jest systematyczność, która:
- zapewnia ciągłość procesu;
- umożliwia śledzenie zachodzących zmian;
- pozwala na stałą kontrolę badanych zjawisk.
W powtórzonym badaniu powinny być poddawane te same bądź bardzo podobne kryteria. Dzięki temu będzie możliwe wskazanie obszarów, w których nastąpiła największa zmiana.
Klient także na głos!
Skupiając się na poziomie zadowolenia pracowników należy mieć także na uwadze satysfakcję klientów. W końcu to oni dokonują wyboru produktów bądź usług, a także są skłonni do rekomendacji zakupionych rzeczy. Co więcej ze strony konsumentów można otrzymać informację na temat:
- realizowanych standardów obsługi klienta;
- postawy pracowników względem konsumentów.
Badania satysfakcji pracowników pozwalają na wskazanie poziomu subiektywnej oceny na temat podejmowanych działań oraz realizowanych potrzeb, wymagań i oczekiwań.
Pracownik uwzględni swoją perspektywę
Należy wziąć pod uwagę, iż pracownik zawsze będzie wypowiadał się z uwzględnieniem swojej własnej perspektywy. Pozwoli mu to na wypowiedzenie najważniejszych kwestii, których dotychczas nie miał okazji lub odwagi powiedzieć. W obrębie przeprowadzanego projektu bardzo ważne jest zachowanie anonimowości badanych. Ogólnie rzecz ujmując: badanie satysfakcji pracowników ma na celu polepszenie kondycji firmy oraz wsparcie procesu budowania strategii rozwojowych.