Jak prawidłowo zmierzyć opinię klienta?
W celu uzyskania miarodajnych wyników badań opinii klientów należy wykorzystać specjalistyczne narzędzia, a przy tym zadbać, aby badanie zostało przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi zasadami. Co więcej należy pamiętać, że podejmowane działania powinny zostać nakierowane na realizacją wybranego celu. Przede wszystkim badanie powinno dbać o dobro badanego, a więc o jego komfort i zachowanie poufności, anonimowości.
Jakościowa metoda zbadania opinii
Metoda zogniskowanych wywiadów grupowych pozwala na zyskanie danych o charakterze jakościowym podczas spotkań, które są organizowane dla niewielkich grup konsumentów. Wśród walorów tej metody wymienia się:
- możliwość pozyskania informacji ze strony samych klientów;
- zyskanie wskazówek na temat możliwości rozwiązania pojawiających się problemów.
Wywiady te w ramach badania opinii klientów mogą zostać wykorzystane jako narzędzie skupiające się na zagadnieniu jakości usług, jak i określenie stopnia satysfakcji. Najważniejszym w przeprowadzanym wywiadzie jest zadbanie o przebieg dyskusji, która będzie nakierowana na cel, a ponadto pozwoli uczestnikom na swobodne wyrażenia swoich uwag oraz poglądów.
Jakość procesów abdawczych
Przez jakość rozumie się zbiór właściwości konkretnego obiektu, które są w stanie zaspokoić aktualne oraz prognozowane potrzeby. Przy tym pojęcie to stosowane jest w odpowiedzi do przedmiotów, które łatwo można opisać bądź też zmierzyć. W obszarze jakości należy zwrócić uwagę na takie elementy jak:
- efekt;
- sposób, w jaki zostały wykorzystane dostępne środki;
- organizacja usług i satysfakcji odbiorców.
Ilościowe sposoby gromadzenia danych
Wykorzystując innowacyjne metody gromadzenia i interpretacji danych w takich procesach jak badania opinii klientów możliwe jest szybkie i wiarygodne przeprowadzenie projektu. W szczególności należy podkreślić, że rozwiązania związane z wykorzystaniem takich metod jak CATI, CAPI czy CAWI dają także możliwość na:
- budowanie relacji z klientami,
- oddziaływanie na postrzeganie firmy w społeczeństwie;
- wzmacnianie anonimowości i poufności;
- wyzbycie w badanych poczucia bycia ocenianym.
Metodę zawsze dobiera się do celu
Każda z przywołanych metod ma swoje mocne, jak i słabe strony. Wybierając jedną z nich należy zastanowić się nad tym, w jaki sposób pomoże ona osiągnąć cel. Dzięki pozyskanym informacjom w obrębie badań opinii klientów można realizować obrane strategie rozwojowe, jak i wyznaczać nowe cele.