Co należy wiedzieć o badaniach opinii pracowników?
Podstawą efektywnego zarządzania firmą jest wykorzystywanie w pełni posiadanych zasobów. Wśród tych zasobów znajdują się również umiejętności pracowników np. związane z obsługą klientów. Zdając sobie sprawę z tego, jak ważnym zasobem są pracownicy ze swoimi umiejętnościami, warto przeprowadzać badania opinii pracowników, które pozwalają na ocenę poziomu ich zadowolenia z wykonywanej pracy, a także umożliwiają zdefiniowanie ich oczekiwań oraz potrzeb.
Dlaczego badamy opinię pracowników?
Realizacja procesu badawczego nakierowanego na rozpoznanie opinii pracowników może spełniać różne funkcje, m.in.:
- funkcję diagnostyczną – odnosi się do aktualnej sytuacji, a także uwzględnia mocne i słabe strony, analizuje wskazane problemy;
- funkcję prognostyczną – pozwala na wskazanie skutków, które mogą wystąpić w odpowiedzi na dotychczas podejmowane działania;
- funkcję kontrolną – umożliwia sprawdzenie skuteczności wprowadzonych rozwiązań;
- funkcję oceniającą – polega na poddaniu ocenie stosowanych strategii czy narzędzi zarządzania.
Poznana opinia pozwala na sprawne działanie
Regularne przeprowadzanie zaproponowanego badania pozwala na:
- definiowanie postępów w prowadzonych działaniach;
- dynamiczne wprowadzanie potrzebnych zmian;
- skuteczne wprowadzanie skutecznych rozwiązań.
Ponadto systematyczna realizacja badania opinii pozwoli na jej monitorowanie. Tym bardziej, iż opinia jest zmienna i zależy od wielu czynników takich, jak np.: wysokość zarobków, atmosfera w środowisku pracy, dopasowanie wyzwań do umiejętności pracownika.
Kluczem do sprawnego badania są dobrze dobrane narzędzia
Aby otrzymywać wiarygodne informacje w toku realizacji procesu badawczego, należy nie tylko pamiętać o tym, aby badanie powtarzać w regularnych odstępach czasu, ale przede wszystkim o zastosowaniu narzędzi badawczych, pozwalających na pozyskanie danych o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Dane ilościowe pozwolą na uzyskanie odpowiedzi na pytania typu: ile…?, jak często…?, jak bardzo…?, zaś dane jakościowe dają szansę na zrozumienie przyczyn danego zjawiska, zadając pytania: dlaczego?
Pozyskane dane budują efektywność badania
Koncentrując się na pozyskiwaniu danych ilościowych, można skorzystać z takich rozwiązań, jak:
- CAWI tj. ankietyzacja online;
- CATI – wywiady telefoniczne;
- PAPI – papierowe ankiety.
Natomiast koncentrując się na pozyskiwaniu danych jakościowych można zrealizować indywidualne wywiady pogłębione (IDI) lub zogniskowane wywiady grupowe (FGI). Każda z tych metod pozwala na pozyskanie rzetelnych danych, a zatem na przeprowadzenie badań opinii pracowników wyróżniających się efektywnością, a przy tym wiarygodnością pozyskiwanych danych mogących usprawnić podejmowane działania.