Badanie sondażowe
Jednym ze zdecydowanie najczęściej stosowanych narzędzi w badaniach opinii publicznej jest bez wątpienia sondaż, który okazuje się być najbardziej rzetelnym sposobem na pozyskanie informacji na temat opinii publicznej w danym zagadnieniu. Można tutaj powiedzieć, iż zgodnie z encyklopedycznym opisem, badania sondażowe to metoda badawcza, dzięki której można przeprowadzić badania dużych populacji, w przypadku których ciężko będzie przeprowadzić bezpośrednią obserwację. Przeprowadzanie sondażu jest realizowane za pomocą kwestionariusza lub ankiety, a polega na przebadaniu odpowiednio wyselekcjonowanej, mniejszej grupy respondentów, z całej, większej populacji.
Rodzaje przeprowadzanych badań sondażowych.
W przypadku sondaży, jednym z najważniejszych elementów, wywierających wpływ na poprawność uzyskiwanych wyników, będzie zastosowana technika pozyskiwania danych. Możemy tutaj wyróżnić kilka podstawowych technik: wywiad osobisty w domu respondenta, wywiad osobisty w miejscu publicznym (w tym wywiady audytoryjne), wywiad osobisty wspomagany komputerowo (CAPI), wywiad telefoniczny tradycyjny, wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI), wywiad internetowy wspomagany komputerowo (CAWI).
Wywiad osobisty w domu respondenta.
Ten rodzaj przeprowadzania sondaży może się okazywać bardzo skutecznym, bowiem w tym szczególnym przypadku mamy możność dość precyzyjnego wyselekcjonowania badanej grupy respondentów, a następnie odwiedzenie ich w domach, co w przypadku badań przeprowadzanych na ulicy raczej nie jest takie proste i oczywiste
Wywiad osobisty w miejscu publicznym (w tym wywiady audytoryjne)
Tego rodzaju wywiad będzie charakteryzować się nieco mniejszymi możliwościami doboru grupy respondentów, aczkolwiek można także i tutaj pokusić się o precyzyjniejsze ich dobranie. Niemniej jednak w tym przypadku grupy respondentów będą z reguły dobierane w sposób bardzo losowy.
Wywiad osobisty wspomagany komputerowo (CAPI)
Tutaj ankieter osobiście odwiedza respondenta w miejscu jego zamieszkania lub też w miejscu publicznym, jednakże przeprowadzany wywiad jest automatycznie wprowadzany do komputera w postaci udzielanych przez respondenta odpowiedzi. Warto tutaj podkreślić iż jest to metoda służąca do stosunkowo precyzyjnego zbierania informacji, a dodatkowo wprowadzanie udzielanych odpowiedzi do komputera zapewnia nam łatwiejsza analizę danych w przyszłości, po zakończonym już
Wywiad telefoniczny tradycyjny
W tym przypadku wywiad telefoniczny nie jest wspomagany komputerowo, a co za tym idzie, nie można także zastosować bardziej złożonych ankiet i kwestionariuszy, które w przypadku badań CATI mogą być sterowane, i w zależności od udzielanych odpowiedzi, respondentowi będą zadawane kolejne inne pytania.
Wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI)
W tym przypadku także można bardzo starannie dobrać grupę respondentów, a następnie poprzez odpowiedni sprzęt do telemarketingu przeprowadzać rozmowę, zadając pytania z kwestionariusza. Warto tutaj podkreślić, iż badania cati mają tę jedną zaletę, że odpowiedzi na pytania zadawane przez ankietera, automatycznie wprowadzane są do komputera, a co za tym idzie, późniejsza ich analiza jest wyjątkowo prosta i nie powinna nastręczać zbyt wielkich trudności.
Wywiad internetowy wspomagany komputerowo (CAWI).
Obecnie, bardzo często sondaże przeprowadzane są także za pośrednictwem sieci internetowej, gdzie respondenci samodzielnie wypełniają kwestionariusze za pośrednictwem przygotowanego w tym celu serwisu internetowego, a następnie są one zapisywane w bazie danych, skąd zawsze, bez żadnych trudności można je wydobyć w celu dokonania analizy wyników badania.
Jak więc wyraźnie widać, metod przeprowadzania sondaży mamy na chwile obecną dość sporo, przez co też w każdym z przypadków można będzie zastosować technikę badawczą która zapewni nam maksymalnie wysoki poziom efektywności oraz zagwarantuje wyniki jak najlepiej obrazujące faktyczny stan rzeczy. Trzeba jednakże umiejętnie dobrać technikę a następnie precyzyjnie przeprowadzić badania, i wykonać analizę zebranych w ten sposób informacji.