Badania rynku dla firm
Branża badawcza, która od ponad dwudziestu lat bardzo prężnie rozwija się w Polsce, jest najbardziej aktywna w obszarze badań rynku i badań marketingowych. Jest na nie ogromne zapotrzebowanie, z uwagi na to, jak wiele przedsiębiorstw, w każdym sektorze, funkcjonuje na polskim rynku. Jak łatwo się domyślić, konkurencja jest bardzo duża. W takich warunkach liczy się każdy czynnik, jaki może stać się przewagą konkurencyjną. Trzeba zatem uzyskać informacje, czy chodzi o zmianę ceny, zmianę opakowania, zmianę podejścia obsługi do klientów, czy może lepszą kampanię reklamową. Te wszystkie czynniki są zależne od przedsiębiorstwa, ale nie można ich zmierzyć, zbadać, siłami własnymi firmy. W celu uzyskania wiarygodnych informacji konieczne jest wynajęcie najlepszej agencji badawczej. To znaczy takiej, która dysponuje szerokim zespołem analityków, a także bardzo dużą siecią ankieterów i koordynatorów oraz nowoczesnym systemem badawczym. To zespół tej agencji ma zapewnić sukces badania, tj. uzyskanie jak największej ilości danych pomocnych do sporządzenia interesujących analiz.
Projektowanie badania przez najlepszą agencję badawczą
Pracownicy wynajętej przez zlecającego agencji badawczej skonsultują się z przedstawicielami przedsiębiorstwa (w zależności od warunków samej firmy i projektu badawczego może to być zarząd, dział marketingu, dział sprzedaży, czy dział obsługi klienta), a następnie, na podstawie wyrażonych oczekiwań, sporządzą plan całego projektu, przedstawiając propozycje metod i technik badawczych, kwestionariuszy ankiet bądź scenariuszy wywiadów, rozwiązań logistycznych, związanych z organizacją projektu. Warto zatrzymać się na chwilę na problematyce metod/technik. Można wykorzystać badania ilościowe, jakościowe lub też połączenie technik ilościowych z jakościowymi. Przykłady technik badań ilościowych to CAWI (kwestionariusze ankiet online), CAPI (ankiety bezpośrednie z wykorzystaniem urządzeń mobilnych), CATI (ankiety telefoniczne), PAPI (tradycyjne ankiety papierowe). Wśród technik badań jakościowych można znaleźć zogniskowane wywiady grupowe (FGI), pogłębione wywiady indywidualne (IDI), tajemniczy klient (mystery client). W zależności od tego, co chce zbadać zlecający, na jakiej grupie (np. klienci, potencjalni klienci, pracownicy) i na jak dużej grupie, jak bardzo rozproszonej, analitycy z firmy badawczej proponują odpowiednio dobrane techniki i narzędzia. Oczywiście liczy się także koszt przeprowadzenia. Na pewno PAPI jest droższe od CAWI, a FGI od IDI i należy brać to pod uwagę. Zalecanym rozwiązaniem jest na pewno łączenie technik ilościowych z jakościowymi, daje to najbardziej wartościowy ogląd sytuacji.
Optymalne wykorzystanie wyników
Po ustaleniu różnych szczegółów technicznych, przechodzi się do fazy realizacji badania rynku bądź badania marketingowego. Po jej zakończeniu następuje faza analizy i oceny. W czasie jej trwania przeprowadza się zarówno analizy statystyczne, jak i jakościowe. Chodzi nie tylko o testy i modele statystyczne, ale też jasne i czytelne przedstawienie przygotowanych analiz. W taki sposób, by możliwe było sformułowanie wniosków i przełożenie ich na praktykę przedsiębiorstwa, np. poprawę obsługi klientów, skrócenie czasu dostaw, sformułowanie lepszej strategii marketingowej.