Badania opinii pacjentów – w jakim celu i jak są prowadzone?
Jesteś osobą odpowiedzialną za zarządzanie w placówce medycznej? Chcesz wiedzieć, czy pacjenci są zadowoleni z jakości obsługi? Warto zatem abyś rozważył możliwość zlecenia zewnętrznej firmie profesjonalnego badania rynku medycznego. Dowiedz się w jaki sposób prowadzi się tego typu pomiary oraz jakie korzyści możesz osiągnąć.
Badania opinii pacjentów – po co je prowadzić?
Dzięki wnioskom uzyskanym w ramach ankietowych badań satysfakcji jesteś w stanie właściwie dostosować ofertę placówki medycznej do oczekiwań pacjentów. Zweryfikujesz, czy są oni zadowoleni z jakości obsługi zarówno ze strony pracowników na recepcji, jak i personelu medycznego. Musisz zdawać sobie sprawę z tego, iż tylko usatysfakcjonowani pacjenci będą w przyszłości skłonni do ponownego korzystania z usług medycznych w placówce. Ponadto od tego uzależniona będzie ich gotowość do polecania oferty ośrodka medycznego swojej rodzinie i znajomym.
Stosowane techniki badań ankietowych
Badania ankietowe pacjentów mogą być przeprowadzone za równo z użyciem techniki papierowej (PAPI), jak i internetowej ankietyzacji (CAWI). Możliwa jest także ich realizacja z wykorzystaniem aplikacji na urządzeniach mobilnych (tablety, smartfony). W każdym przypadku budowa kwestionariusza powinna być w możliwie jak największym stopniu uproszczona, aby składał się on głównie z pytań o charakterze zamkniętym. Wybór techniki warto uzależnić przede wszystkim od możliwości pacjentów – m.in. z uwagi na ich wiek, umiejętność obsługi komputera, stan zdrowia etc. Pytania powinny ponadto został ułożone w ten sposób, aby możliwe było zrozumienie ich sensu przez respondentów.
Badania personelu medycznego
W ramach badania medical market research można także przeprowadzić pomiary satysfakcji z pracy personelu medycznego. Pomiary tego typu mają ogromne znaczenie zwłaszcza w obecnych realiach, kiedy to najlepsi lekarze czy pielęgniarki chętnie zmieniają miejsce zatrudnienia. Z tego też powodu warto zapytać ich o zadowolenie z osiąganych zarobków, relacji interpersonalnych panujących w placówce czy możliwości rozwoju zawodowego.
Badania rynku farmaceutycznego
Badania ankietowe opinii znajdują także zastosowanie w badaniach rynku dla farmacji. Pozwalają dowiedzieć się jak pacjenci postrzegają różnego rodzaju marki leków, jaką mają względem nich skojarzenia oraz jakimi cechują się nawykami w zakresie zakupu środków medycznych. Uzyskane w ramach badania opinii wnioski mogą posłużyć zaplanowaniu optymalnych działań w celu promocji marki.