Badania opinii - najszybciej, najrzetelniej, najtaniej?
Jak wiadomo, najszybsze badania marketingowe prowadzi się metodą Computer Assisted Telephone Interviewing. Dzięki rezygnacji z papierowego kwestionariusza na rzecz bezpośredniego wypełniania ankiety digitalnej można zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas.
Najrzetelniejsze są badania przeprowadzane na dużej próbie, dobranej według kryteriów reprezentatywności dla badanego obszaru.
Koszt badania jest natomiast najniższy, gdy dzieli się go z innymi.
Te trzy aspekty połączyliśmy, tworząc badania omnibusowe. Dają one możliwość ekspresowego badania w grupie 1000 mieszkańców Polski, którego koszty ponoszą wspólnie różni zamawiający. Istnieje możliwość skierowania do respondentów dowolnej ilości pytań o dowolnej tematyce. Koszt jednego pytania to zaledwie 400 zł.
Badanie omnibusowe – jak to działa?
Pytania zbieramy na dwa tygodnie przed startem badania omnibusowego. Jest ono realizowane na terytorium całej Polski, a próba badawcza uwzględnia rzeczywistą strukturę społeczeństwa różnicującą się ze względu na wiek, płeć, wykształcenie i miejsce zamieszkania respondentów.
W badaniu omnibusowym biorą udział mieszkańcy wszystkich województw.
Badanie omnibusowe metodą CATI rusza pierwszego dnia każdego miesiąca – tempo badania jest rzeczywiście zawrotne, bo już siódmego dnia od rozpoczęcia procesu ankietyzacji dostępny jest raport w wersji podstawowej. Są to wyniki przedstawione w postaci procentowej i liczbowej. Za dopłatą dostępne są to usługi, które wzbogacić mogą podstawową wersję raportu. Należą do nich: wykonanie dodatkowych analiz, weryfikacja hipotez statystycznych pozwalające na wyłonienie istotnych korelacji między zmiennymi oraz wprowadzenie elementów opisowych w celu ułatwienia interpretacji wyników.
Zastosowanie omnibusa
Jako badanie cykliczne i stosunkowo niedrogie omnibusy świetnie nadają się do wykonywania czasowych pomiarów zmian związanych z akcją promocyjną lub do śledzenia bieżących tendencji i trendów w zachowaniu konsumentów. Jako badanie wielotematyczne, postrzegane jest przez respondentów jako bardziej wiarygodne, niż badania zlecane przez konkretną firmę. Łączy wszystkie zalety CATI z niskim kosztem i rzetelnością na poziomie najwyższych standardów firmy.