Analiza rynku, czyli jak uzyskać opinie od swojej grupy docelowej
Analiza rynku to nie tylko sprawdzanie mocnych i słabych stron konkurencji oraz sytuacji ekonomicznej wpływającej na biznes. To przede wszystkim pytanie o zdanie klientów, których informacje są kluczowe, aby firma zyskała przewagę konkurencyjną właśnie dzięki sprostaniu oczekiwaniom grupy docelowej. Trzeba jednak zadać sobie pytanie, gdzie są klienci firmy i jak uzyskać ich opinie?
Osoby, które ostatnio dokonały transakcji
W przypadku e-commerce można łatwo dotrzeć do klientów, którzy w ostatnim czasie skorzystali z oferty firmy. Aby uzyskać od nich informację, dlaczego zdecydowali się właśnie na daną ofertę, powinni zostać za taką wypowiedź wynagrodzeni. W przypadku sklepów internetowych mogą być to różnego rodzaju bony zniżkowe do wykorzystania, dzięki którym osoby te chętniej poświęcą nieco swojego czasu na udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.
Byli klienci, którzy już u nas nie kupują
Ogromnie istotne jest też analizowanie rynku na podstawie tego, dlaczego osoby wcześniej korzystające z oferty nie kontynuują już zakupów. W e-commerce również nie powinno sprawić to trudności, gdyż do takich klientów także można dotrzeć dysponując bazą e-mailową.
W tej sytuacji także nie można zapomnieć o gratyfikacji za udzielone odpowiedzi, a jeśli poprzedni klienci poczują się zauważeni oraz ich zdanie zostanie docenione, można liczyć, że część z nich powróci.
Skorzystanie z mocy social mediów
Potencjał mają oczywiście także analizy rynku dokonywane poprzez social media. Takie rozwiązanie sprawdzi się jednak wówczas, gdy grupa fanów marki jest większa, bowiem tylko wtedy można uzyskać sporo użytecznych informacji.
Taka próba analizowania rynku musi być jednak wykonywana ściśle we współpracy z działem marketingowym, gdyż w przeciwnym razie informacja o badaniu przejdzie niezauważona, a obserwatorzy niechętnie przekażą swoją opinię.
Przeprowadzanie ankiet online
Dla firm, które nie mają bazy swoich klientów lub dopiero rozpoczynają działalność, idealnym sposobem będzie skorzystanie z gwarantujących najlepsze wyniki badań marketingowych online. Ich przeprowadzenie możliwe jest dzięki panelowi Badanie Opinii, na którym została zgromadzona baza ponad 100 tys. respondentów.
Co kluczowe, zostali oni podzieleni ze względu na szereg kryteriów i poza wiekiem są to również zainteresowania, sposoby spędzania wolnego czasu oraz wykonywana praca. Dlaczego jest to istotne? Przede wszystkim ze względu na fakt, że analizę rynku można wykonać dokładnie na grupie klientów docelowych firmy. Właśnie dlatego to najbardziej efektywne rozwiązanie z wszystkich podanych powyżej i umożliwia uzyskanie odpowiedzi na bardzo konkretne pytania.
Interakcja z klientami i obserwowanie ich zachowań to klucz do każdego biznesu. Wagę do tego należy przywiązywać nie tylko wykonując analizę rynku, ale także podczas bieżącej działalności, by móc lepiej kreować ofertę i dopasowywać ją dokładnie do potrzeb nabywców.